torsdag 25 juni 2020

Alla dessa "#€"#x människor!

Nej, det är inte mänskligheten som sådan jag är trött på, särskilt inte nu när jag ägnat mig åt karantänliv i över tre månader. Just nu längtar jag efter människor! Men ändå ...

Folksamlingar foto, 169 bilder totalt | Bildbyrå Pix Gallery

De människor jag svär över är - faktiskt - sådana som inte finns. Som aldrig har funnits och som förmodligen (förhoppningsvis?) aldrig kommer att finnas. De människor jag ondgör mig över är nämligen de som föds i min fantasi.

Tre generationer pappersdockor - Posts | Facebook

Jo, de är störande! Jag kan ha en story som är hur vattentät som helst, så genomtänkt att det inte finns någon tvekan om vart jag är på väg ... MEN. Då dyker de upp, de där människorna! De poppar upp lite varstans och de är så tydliga, så autentiska att jag inte ens försöker ifrågasätta dem - inte förrän det är för sent. De infiltrerar min story, grumlar till den och tillför sidospår som jag inte planerat för och inte vill ha - och sedan går det bara utför!

Jag försöker backa och radera men på något märkligt vis lyckas de med sina långa fingrar peta sig in i flera skikt av berättelsen, vilket gör det nästan omöjligt att ta bort dem - samtidigt som storyn, den jag hade planerat, blir oåterkalleligen förändrad, skruvad och till och med förstörd av deras närvaro!

Så, vad gör man? Jo, ibland roar jag mig med att skriva en parallell historia, bara för att "göra av med" de där personerna på ett effektivt sätt. Låta dem vara med och samtidigt inte. Finta dem, liksom. Funkar det? Nja, sådär faktiskt! De är så många, de kommer i sådana horder att det är svårt ... Men, vad fan. Det är lyxproblem, eller hur? I-landsproblem, om det någonsin funnits några sådana!

Just nu försöker jag hur som helst bli av med en enveten och ganska färgstark styvmor som nästlat sig in på en middag vid helt fel tillfälle. Ännu så länge är hon inte helt borta, men jag är på god väg! 

Wish me luck!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar