torsdag 20 januari 2022

Tävla i skrivande?

Är inne i en rejäl skrivarmässig formsvacka som orsakats av att livet i största allmänhet har kantrat en aning - visserligen åt det positiva hållet, men ändå. Det blir svårt att hålla tankarna på rätt köl när vardagen rent fysiskt blir allt spretigare med fokus på många olika saker. Jaja, det är i-landsproblem i kvadrat!



Men något som alltid är roligt är skrivartävlingar och det finns massor - hela tiden, året om! Det svåra är bara att välja vilka som passar just mig för oftast när jag läser om tävlingarna vill jag delta i allihop och det låter sig förstås inte göras.
På nätet går det att hitta långa listor med tävlingar som vänliga människor har lagt tid och möda på att sätta ihop. För tillfället håller jag ögonen på Eva Ulleruds Skrivarlya som har en flik med rubriken "Tips om pågående novelltävlingar och skrivartävlingar" som uppdateras kontinuerligt. Men det finns många andra.

Annars blir det läsandet som får ta plats nu. Jag har till exempel bestämt mig för att göra en grundlig genomgång av Kerstin Ekmans samlade verk. Jag har läst henne tidigare, men bara sporadiskt och rent av lite ytligt. Har kommit fram till att hon är värd ett mer samlat grepp och just för tillfället håller jag på med Katrineholmssviten, Kvinnorna och staden. Välskrivet, fantasifullt, oerhört insiktsfullt och med magiska personporträtt.



Läser även Jonathan Franzens Vägskäl, första delen i en blivande trilogi. Jag tycker om Franzens sätt att skriva, även om det kan bli en aning yvigt och svårt att hänga med i alla utvikningar och allt navelskådande. Men hans storslagna och ambitiösa iscensättningar av familjerelationer och -draman är oerhört underhållande och om man, som jag, älskar tegelstensformatet är Franzen "your man"!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar