torsdag 24 april 2014

Minor snags



Min arbetsvardag avbryts då och då - kanske någon eller ett par gånger i veckan - av märkliga ljud i huset. Hittills har jag skyllt på lösa "ventilationskomponenter" ... Jag bor/arbetar i en nästan 100 år gammal träkåk och då kan man inte annat än förvänta sig diverse lösa saker i t.ex. murstocken. Jag tycker mig även ha hört att vissa ljud ibland kommer från just ett vädringsgaller i korridoren utanför mitt kontorsrum. Ett "klonkande" ljud som oftast dyker upp helt oprovocerat, men som jag då och då tror mig ha lyckats koppla till blåsigare dagar.

Just nu, för en stund sedan, hördes återigen ett ljud. Från nedervåningen den här gången. Det lät som om någon släppte en tidning i golvet. Ett ljud och sen inget mer. Det är så det brukar vara, och efter tio år i det här huset lägger jag knappt märke till det längre. Jag har vant mig. Ibland - som nu - funderar jag lite, men mest av nyfikenhet.

Och så ibland funderar jag lite mer ... Härom morgonen berättade yngste sonen att han, efter att han gått och lagt sig och släckt lampan, hade väckts ur sin nästan-slummer av en skräll. Han tände lampan och mitt på golvet låg hans telefon!
Här ska tilläggas att någon hade stulit hans iPhone på skolan ett par dagar tidigare och den telefon han hade i sitt rum - prydligt parkerad mitt på skrivbordet när han gick och la sig - var en "old school"-telefon. En liten rosa sak som är stand in här hemma när någon får telefonproblem. Det var den som nu låg kastad på golvet, en bra bit från skrivbordet.

Min fråga blir nu, självklart: Är vårt husspöke månne en tekniksnobb?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar