tisdag 16 december 2014

Beach 2015, much?

Som stillasittande/-stående/-liggande i jobbet behöver jag röra på mig då och då. Flitigt gymnastiserande av fingerlederna gäller tyvärr inte som "träningspass".


Jag har sprungit, pw:at och tränat yoga i många år, med varierande grader av intensitet, men när jag för ett par år sedan fick veta att jag har en kronisk luftrörsåkomma var jag tvungen att ge upp yogan. När luftrören denna fuktiga höst valde att näst intill lägga av helt, fick jag ge upp löpningen och när det var som allra värst kunde jag inte ens ut och promenera. Då - men inte förrän då - insåg jag vilken avgörande betydelse hälsan och motionen har för den mentala kapaciteten.

För att uttrycka sig rakt på sak: jag är en riktigt skitstövel när jag inte tränar!



Nu, efter flera veckors ångestframkallande andnöd och annat elände, har jag åtminstone börjat kunna fundera på att kanske, kanske kan jag börja träna snart igen. Något. Inte allt på en gång, men något litet.

På nätet finns en trevlig yogasajt som heter Yogobe. Man prenumererar på den, månads-, kvartals- eller årsvis. Inga stora kostnader, åtminstone inte om man jämför med yoga på stan. Å andra sidan missar du fördelen av grupptrycket vid yogapass i en studio. Men jag som just nu är lite infektionskänslig tycker att det här är en fantastisk pryl!
Där finns flera olika typer av pass, olika tränare och valfria fokusområden. Du kan välja mellan pilates, klassisk yoga, yinyoga och mycket annat. Samt kundalini, som är min favorityoga och som tyvärr inte är jättepoppis och därför inte är så flitigt representerad "på stan".
Jag har kört 3-4 provträningar och är supernöjd. Tänker absolut bli prenumerant!

Och beach 2015, då? Nja, det får man förhoppningsvis på köpet. Om inte, så är väl inte det hela världen?



(Obs! Den här bilden hittade jag på nätet, under devisen "50-åringar ska inte ha bikini". HA! säger jag bara. Det ska de VISST! You go girl!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar