tisdag 21 april 2015

Skrivdöden

Nå, det där var kanske lite väl dramatiskt. "Skrivdöden". Men ... ja, varför inte?



Måndag till fredag läser jag DN på nätet, eftersom jag helt enkelt inte vill betala över 4 papp per år för att få en tidning som jag egentligen bara har tid att läsa på helgen. I stället betalar jag nästan 3 papp per år för att få tidningen fredag-söndag. Smart? Nej, absolut inte.

Jag har tidigare hängt på klagomuren i detta forum, med siktet inställt på bland annat DN:s journalister och deras (många av dem, iaf) usla hantering av det svenska språket. De missar ord, särskriver, använder punkt som tusentalsavgränsare, stavar fel och slarvar med meningsbyggnaden - så till den milda grad att jag ofta får läsa meningar/stycken flera gånger för att förstå vad de vill ha sagt. Och jag är en van läsare!

Om detta kan en säkert säga en hel del, men jag vill egentligen bara säga att det gör mig ledsen att se det skrivna ordet behandlas så styvmoderligt. (Jag syftar då INTE på språkets naturliga utveckling - den är både välkommen och nödvändig. Så kom inte till mig om ni vill klaga på "hen" eller andra nymodigheter!)
Nej, jag tänker på det faktum att inte ens journalister, som ju bör betecknas som ett skrivande folk, bryr sig mer om resultatet av sitt arbete.



Tänk om jag, som frilansande översättare, hade haft den attityden till mitt arbete ... Hade jag firat 20 år som översättare i höst? Troligen inte. Hade jag haft återkommande kunder år efter år efter år? Inte en chans!
Å andra sidan, när du någon gång behöver en text som faktiskt går att läsa - då vet du ju var jag finns!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar