torsdag 25 februari 2016

Kräsmagad ljudbokskonsumtion

Som ett led i mitt skrivande har jag tagit på mig att i studiesyfte gå igenom diverse texter för att informera mig om olika sätt att skriva. Jag läser i både pappers- och digitalt format, samt lyssnar på ljudböcker. Här använder jag en särskild ljudboksapp och jag lyssnar så mycket, ofta och länge att familjen nog snart börjar misstänka att hörlurarna har vuxit fast i mina öron. Permanent.



Hur som helst, Ljudboksappen är beroendeframkallande. Månadsvis prenumeration och sedan får du tillgång till hur mycket böcker som helst, förutsatt att de finns inlästa - och här har jag hittills inte stött på patrull.

Men efter hand som jag betar av bok efter bok, inser jag att det minsann inte är alla som är ämnade för att läsa upp böcker. Särskilt skådespelare ställer till problem - och här verkar det som att ju "större" skådis desto sämre uppläsare. Jag har redan skaffat mig vissa hatobjekt, vars röster jag över huvud taget inte tål eftersom de har en tendens att "agera" sig igenom boken. Det blir lite som när barnen var små och jag anlade olika röster för personerna i Sven Nordqvists böcker. Som vuxen känns det lite smålarvigt. Överarbetat.



Men vilka är då bra på att läsa upp? Finns det några favoriter? Oh ja! Astrid, såklart. Martina Haag. Och mästaren framför alla andra: Håkan Serner. Hans röst är så ljuvlig att man inte hör ett jota av vad som sägs - man är fullt upptagen med att lyssna på hans nasala, mjuka stämma.
Just nu lyssnar jag med liv och lust på en deckare som läses upp av en person vars röst faktiskt påminner lite om Håkan Serners. Han heter Niklas Falk och han gör mig lugn och trygg, även när den handlar om utpetade ögon, hjärnsubstans och annat skôjs.
Och när jag häromsistens lyssnade igenom två feelgoodromaner av Jojo Moyes lästes de upp av Gunilla Leining. Hon gjorde ett så bra jobb att jag faktiskt saknar hennes röst mer än personerna i böckerna när uppläsningen nu är slut. Ett gott betyg, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar