onsdag 11 februari 2015

Aulovadå?

Som språkarbetare händer det nästan dagligen att jag stöter på termer som jag inte känner till sedan tidigare. Antingen på danska/engelska/norska/tyska (som är mina "från-språk") eller på svenska (som är mitt modersmål och "till-språk"). Att lära sig nya ord är både ett måste och en hobby.

Vissa av dessa ord är så fantastiskt lustiga och - för att uttrycka sig milt - inte alltid så användbara, vilket bara ökar deras attraktionskraft ytterligare. Ett typiskt sådant ord, med oerhört begränsat användningsområde, är

aulofobi

Aulofobi lider den av som är rädd för flöjter. Konstigt, va? Det sägs inget om huruvida detta även innebär att man är rädd för själva flöjtspelaren. Troligtvis inte. Men nu undrar jag, hur vanligt är det med flöjtskräck?



Själv lider jag av araknofobi, spindelskräck, vilket är en mycket vanlig form av rädsla.



(Faktum är att jag är så rädd för spindlar att det kryper i kroppen och svider i fingrarna när jag kopierar och klistrar in ovanstående bild!)

Sådär, då har du lärt dig ett - förhoppningsvis - nytt ord idag! Varsågod!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar