måndag 23 mars 2015

Livet som frilans, eller kanske Livat som frilans?

Det är inte så ofta jag har anledning att fundera på hur livet skull te sig om jag var anställd på ett företag med ekonomiavdelning, personalavdelning, arbetsledning ... Förutom att det skulle innebära att någon faktiskt hade åsikter om vad jag gjorde och hur och när, skulle det också innebära att min lön betalades ut automatiskt, att skatten räknades ut liksom av sig själv, att jag fick semesterersättning och kakor till fikat på fredagar.



För en stund sedan ringde min bokföringshjälp. Hon heter Ulla och vanligtvis hör hon bara av sig när hon vill skälla på mig. Det vill säga när jag har glömt något, räknat fel eller missat något viktigt datum. När jag såg att det var hon blev jag förstås lite orolig, vilket hon självklart uppfattade. Faktum är att hon skrattade högt åt mig. "Haha, låt inte så skräckslagen!"
Den här gången ringde hon bara för att tala om att jag skulle få utdelning, eftersom företaget gjorde vinst förra året. Vi gick igenom hur utdelningen skulle ske och i det sammanhanget nämnde hon att hon tyckte att jag tog ut lite för lite lön.



Okej, det där skulle nog aldrig på tiden ha inträffat om jag hade varit anställd i en större organisation, eller hur?
Dessutom bakar jag faktiskt kakor när jag känner för det, vilket betyder att jag idag - en vanlig sketen måndag - fick två skivor fantastiskt kaloristinn drömrulltårta, minsann! Före lunch!

Tack gode gud för frilanslivet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar