onsdag 3 juni 2015

Mänsklighetens underbara diversifieringsförmåga

Jag tycker om att simma. Jag är inte någon fena (haha!) och kan till exempel inte simma frisim, men jag uppskattar att simma i min egen takt. Vilket är svårt, för tänk så många olika simstilar det finns!



* Hen som bara precis håller sig flytande. Rör armar och ben i ultrarapid och ger ofta mig en impuls att jag borde simma fram och hjälpa till, så att vederbörande inte helt enkelt pluppar ner under ytan och råkar drunkna sådär lite random.

* Hen som verkligen är en riktigt dålig simmare. Simmar som en skadskjuten fågel och lyckas med konststycket att stänka betydligt mer än vad hastigheten föranleder. Ger omkringsimmande oupphörliga kallsupar. En ganska skön typ som liksom bara gör, trots att hen inte riktigt är på kartan.

* "Här-kommer-jag"-hen som simmar mitt i rundsimningsfältet och effektivt hindrar eventuella omsimmare. En lite självgod person som har ganska höga tankar om både sig själv och sin simhastighet.

* Hundsimmaren. Ja, faktiskt. Det finns sådana också! Hundar i mänsklig skepnad. Och det går alldeles utmärkt, det också.

* Rehabiliterings-hen som ovanifrån ser ut att simma, men som i själva verket springer under vattenytan. Rejäla tag med sparkar som ofta går ut åt sidorna, så man får passa sig. Det går inte så fort, men metoden verkar vara väldigt poppis hos sjukgymnasterna, om man ser till antalet vattenlöpare.

* Kompissimmarna. Ett gissel för oss som gillar att ligga och nöta på, vända efter vända. Kompisarna simmar långsamt och i bredd, vilket försvårar omsimning. Oftast väldigt trevliga och sociala personer.

* Fristilsmaffian. Varje vecka finns det någon som envisas med att crawla helt besinningslöst fram och åter bland alla bröstsimmare. Det finns oftast en särskild fil för crawlare, men detta faktum har väl inte uppmärksammats av personen i fråga alternativt bedömts som för trångt eftersom det bara är en fil. Fristilssimmarna orsakar, på grund av svallvågorna, många kallsupar och är inte så poppis hos mig.

Ja, och så jag då. Den perfekta simmaren. Lagom långt och lagom fort. Och i sommar blir det Riddarfjärdssimning.



2 kommentarer:

  1. Jag väntade och väntade och väntade på att referensen till Hello Saferide skulle dyka upp, men det gjorde den inte, så då får jag väl tipsa dig! :-) Fast låten "The Crawler" som jag tänkte tipsa om verkar inte finnas (kvar) på Youtube, så jag får nöja mig med att länka till en recension där själva historien i låten beskrivs rätt så träffsäkert: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=5954126

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset Ida, jag hade helt missat den där låten! Träffsäkert!

    SvaraRadera