onsdag 18 november 2015

Losing your way ...

... on a journey is unfortunate. Losing your reason for the journey is a fate more cruel!

(Ungefär: Att glömma vart du är på väg är ju tråkigt, men att glömma bort varför du är på väg är betydligt värre!)

Så sa en gång en klok man vid namn H.G. Wells och det är bra sagt tycker jag, särskilt med tanke på att karlen skrev science fiction större delen av sitt liv. Jag har nämligen själv aldrig lyckats ta mig igenom en sci-fi-roman utan att halvvägs glömma bort varför jag läser den ...



Hur som helst, jag har märkt att jag drabbas av den första formen av förvirring flera gånger per dag under mina bemödanden med mitt tävlingsalster. "Vart är vi på väg?" ekar Christian Looks röst i mitt huvud, om och om igen. Orsaken till att jag gör det jag gör är dock en och densamma, vilka kringelikrokar jag än väljer att gå:

Detta tävlingsmanus ska vara färdigt, läsbart och helst även läsvärt senast den 15 december. Inlämning är den 20:e men då är jag redan utflugen för julfirande på annat håll. Jag har alltså mindre än en månad på mig! Och om man räknar bort helgdagar, så blir det bara 18,5 arbetsdagar kvar varav en dag kommer att bli sönderbruten av en rödnäst jullunch på Långbro värdshus med mina översättarvänner. Vissa saker måste man ju ändå få unna sig ...



L'chaim!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar