tisdag 8 oktober 2013

Efterlysning

Hjärnans vägar äro outgrundliga. Vissa saker släpper den bara inte taget om. Snacka om långsint!

För sisådär en 40 år sedan, förmodligen lite drygt, sändes tv-serien Brödbärerskan. Den gick ganska sent på vardagskvällar och min enda chans att få se den var att den ena av mina två föräldrar inte var hemma, vem låter jag vara osagt.
Just den här perioden hade jag tur, för den förälder som höll hårt på läggdagset gick en kurs. Jag och den andra föräldern avnjöt avsnitt efter avsnitt, och såvitt jag minns var det outhärdligt spännande när turen var kommen till sista avsnittet. Men se där sprack det! Kursen hade tagit slut, mycket olägligt, så denna afton var båda föräldrarna i huset. Det hjälpte inte att jag bönade och bad att få se det där sista lilla avsnittet ... Nåväl, som mamma till tre sömniga gossar kan jag förstå tänkesättet. Vad jag däremot inte förstår är varför det än idag stör mig att jag inte fick reda på hur det slutade!

Serien var baserad på en bok, som tyvärr verkar ha utgått överallt där böcker tillverkas och säljs. Och ingen verkar någonsin komma på tanken att ge ut den i nytryck.

Om någon av mina vänner kan ge mig ett tips på hur jag hittar boken/tv-serien, vore jag extremt tacksam! I original heter boken La porteuse de pain, och författaren heter Montepin. Dessvärre kan jag inte läsa den på franska, så en engelsk eller svensk översättning vore perfa! Tack på förhand.

3 kommentarer:

  1. Jag minns tv-serien. Såg den ihop med min mor. Den var väldigt gripande. Skulle vilja se den igen.

    SvaraRadera
  2. Jag kommer så väl ihåg serien men minns inte hur det slutade. Skulle också vilja ha tag på boken eller filmen på nåt sätt.

    SvaraRadera
  3. Ja, det var en favorit hos mig också! Som jag kommer ihåg det (dvs med reservation för att jag är helt fel ute!) blev det trots allt ett lyckligt slut. Hon återförenades med sina barn (eller var det bara 1 barn?) Men det var ett fint slut på serien!

    SvaraRadera