onsdag 16 oktober 2013

App lapp sa att du slapp

Jag är inte bara översättare, jag är även nyfiken i en strut. För att stilla denna nyfikenhet ägnar jag mig då och då åt vissa mer eller mindre vansinniga projekt. Just nu handlar det om app-utveckling.

Jag kan ingenting om app-utveckling, utöver det jag dagligdags lär mig när jag använder appar. I syfte att lära mig mer om appar som scannar in information, laddade jag ner en app som heter MyFitnessPal. Det är en bantningsapp och nej, jag behöver inte banta. Men konceptet verkade kul.

Det går ut på att du ska mata in de livsmedel du brukar stoppa i dig, i lagom portionsstorlekar inklusive kalorier och fettmängd. För att slippa sitta och handjaga in varenda produkt kan du alltså bara scanna in dem. Yey! Lätt som en plätt. Eller ... nja, inte riktigt.

När du scannar maten får du upp schablonvikten 100g samt kcal för det valda livsmedlet. Sedan måste du räkna ut hur många portioner du har valt av den här produkten. Åt du mer än 100 gram? Mindre? Hur mycket mindre?

Nyss var jag lite sugen på ett Digestivekex. Jag stod och höll förpackningen i handen, men kände ett överväldigande motstånd mot att behöva scanna och räkna ut storleken på min försyndelse. Efter ett par sekunders tvekan stoppade jag tillbaka förpackningen i lådan och gick därifrån. Utan kex.

Tro fan att man går ner i vikt på det här viset! Man blir mager som en jakthund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar