onsdag 8 januari 2014

Var är du, fröken Friman?

I ren glädjeyra har jag tittat igenom de resterande två avsnitten av Fröken Frimans krig nu i kväll. En sådan lyckokänsla - tala om feelgood!

En sak som slår mig är att en handlingskraftig fröken Friman skulle sitta fint även i våra tidevarv. Jag tänker på den mat vi släpar hem från affärerna. Själv har jag turen att ha resurser och förmåga att kunna välja, men det är inte alla förunnat. I en tid när mjölk kostar mer än färgat sockervatten och diabetesdiagnoserna ökar lavinartat, borde det finnas någon som sätter ner foten och säger stopp! Nog nu! Att skylla på aktieägarna och deras förväntningar, att enbart se till förtjänsten och - inte minst - dess årliga förmerande, borde vara straffbart! Och det här gäller självklart inte bara maten ... Nej, samma tänk, samma lurendrejeri, råder överallt i samhället.

Det är val i höst. Vad i herrans namn ska vi rösta på? För min del känns det som att välja mellan pest och kolera. Kan inte någon vänlig själ ta och starta partiet för Sunt Förnuft! Ni har min röst, oavkortat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar