onsdag 5 februari 2014

Split vision

Så sakteliga börjar en tanke ta form. En tanke som går ut på att det nog är dags att begränsa utbudet, att dämpa inflödet, minska tillgången. Fokusera och ta en sak i taget.

Vid schäslongen i mitt bibliotek ligger en nästan utläst Soldat med brutet gevär. På soffbordet ligger den svenska översättningen av Bibeln samt två exemplar av Buddenbrooks, en på tyska och en på svenska. Där återfinns även ett nästan utläst exemplar av Martha Quest, samt Katharina Blums förlorade heder, på tyska - som nog tyvärr kommer att förbli oläst.
På nattduksbordet i sovrummet finns inte mindre än fjorton olika böcker, alla i varierande grad lästa. Några ännu olästa och så några där jag har gett upp och börjat om. Här finns allt möjligt, från tyska kåserier till Alice Munroe.

Jag har nog alltid läst på det här viset. Som barn var jag ofta sjuk och min mamma levererade biblioteksböcker på löpande band. En höjdpunkt var när jag fick bekanta mig med LM Montgomerys Anne på Grönkulla-serie. Min mor hade läst och älskat den som barn, och nu var det min tur. Jag var i himmelriket, men kunde självklart inte hålla mig till en bok utan läste alla på en gång. Fick börja om flera gånger eftersom det blev så förvirrat.

Nackdelen med att läsa så här är uppenbar. Man måste hålla alla berättelser i huvudet och självklart tappas det bort lite detaljer här och där. Då får man gå tillbaka och leta, eller läsa om valda stycken. Det tar längre tid och blir - kanske - inte lika njutningsfullt. Kanske är det dags att börja läsa en bok i taget?

Äsch, jag bara skoja'! Så många böcker och så lite tid ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar