fredag 7 februari 2014

Läsbegär

I förra blogginlägget funderade jag på köpstopp för böcker, till dess att de jag hade var utlästa. Det sprack efter bara ett par dagar.

Jag skulle på lunch med en gammal vän på stan, i går. Jag var för tidig till mötesplatsen och tänkte att jag kunde gå en liten runda. Gick uppåt Götgatsbacken. Hittade en ostaffär och tänkte att "den får jag INTE gå in i, för det kan bli dyrt!". Därefter en guldsmed och en hattaffär. Det är alltid roligt att prova hattar, men eftersom jag inte är spekulant känns det alltid lite fånigt att gå in i en liten, tom butik alldeles ensam och prova bara för nöjes skull. Så jag gick vidare. Härnäst hittade jag - åhå! - en gammal hederlig bokhandel med långa bokbord där böckerna presenterades på ett trevligt sätt. Inga högar med billiga pocketböcker utan rejäla, stora tegelstenar - både gammalt och nytt.

Behöver jag säga att snålvattnet rann till? Att jag till lunchrestaurangen släpade med mig både Simone de Beauvoir och Åsne Seierstad. Att jag lite diskret smusslade in de båda tegelstenarna i biblioteket och lät dem som av en händelse hamna i läshögen. Och inte kunde jag vänta heller. Simone de Beauvoirs Det andra könet har jag tänkt läsa så länge, så nu får hon samsas med Doris Lessing och Thomas Mann. Det borde kunna bli en intressant kombination.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar