måndag 8 december 2014

Konsten att skapa rutiner

Jag har aldrig varit någon vän av rutiner, men jag inser att de fyller en funktion. De kan till exempel kickstarta dig när vakentillståndet känns som en avlägsen utopi. När ögonen inte riktigt orkar upp över horisonten, då fungerar rutinerna som en rollator.



Och, let's face it, visst är det så nästan varenda morgon så här års?
Jag - som alltid berömmer mig av att inte behöva mycket sömn, att kunna vakna på en femöring, gå från 0 till 100 på första ringsignalen - är seg som dygnsgammalt potatismos dessa dystra, mörka decembermorgnar. Hur är det möjligt att ens tro att jag ska kunna generera en enda inspirerande tanke, än mindre skriva mina (minst) 2000 ord per dag?

Här krävs det tyngre artilleriet:

Steg 1: Kaffe. Lite hederligt, överdoserat Zoegas gör underverk.

Steg 2: Sitt skönt - men inte så skönt att du somnar! I mitt fall är det sofflocket som gäller. Sofflocket, ett par kuddar bakom ryggen och en elfilt över benen. "Full patte" på elfilten!

Steg 3: Börja med att skriva något helt annat, något som bara handlar om lustformulering. Kanske ett blogginlägg? ;)

Steg 4: Närma dig din text försiktigt. Börja med att läsa igenom det sista du skrivit. Om det känns otäckt, läs med bara ena ögat.



Om det är ok, om du inte genast vill kasta datorn genom närmaste glasruta, då är du i hamn. Vaken, redo för en arbetsdag.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar