fredag 9 januari 2015

Plastbantning

För ett par månader sedan bestämde jag mig för att jag skulle rensa bort plastprylar i mitt hem/på mitt kontor etc. Inte för att jag på kontoret har så mycket onödig plast - förutom några pennburkar är det väl datorn och tangentborden som innehåller mest plast och datorn kan jag ju inte gärna (tyvärr!) slänga ut ... Rent privat finns det däremot en hel del onödigt i plastväg. Måttsatser, som lika gärna eller ännu hellre kan vara av metall, visp-/mixbunkar som absolut inte bör vara av plast eftersom t.ex. elvispar river upp små fragment som sedan hamnar i din mat, samt plastmuggar och -koppar, som faktiskt är rätt äckliga att dricka kaffe/te ur. Och säkert en hel del annat onödigt plastigt.



Det här beslutet var något som jag - trodde jag - själv kom fram till, alldeles på egen hand. Men tji fick jag, för en morgon slog jag upp Språktidningen och fann att ett av årets nyord är just "plastbanta", med ovanstående betydelse!

What? tänkte jag och blev riktigt förargad. Det här var ju MIN grej! JAG skulle ta bort plast, och sluta köpa plastprylar.

Aldrig får man vara riktigt nöjd med sig själv!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar