torsdag 8 januari 2015

Tsundoku

Det låter som ett nytt japanskt huvudbry, men det handlar om böcker.



Eller, mer specifikt, om den irriterande förmågan att lägga olästa böcker på hög. Som jag - jag borde kvala in som en tsundokuist i den högre skolan. Antalet böcker på min läs-väntelista börjar bli oroväckande stort, och med tanke på att jag samkör analogt läsande med Kindle, som även den fylls på i en hastighet som inte alls motsvarar mitt lästempo, känner jag att jag har nått en punkt där jag inte längre har någon kontroll alls.



Nå, kanske inte riktigt så illa då, men det blir kaosartat när man sprider ut sina läsestunder över hela huset. Och låter böcker ligga kvar i sina bokhandelspåsar, som i sin tur också är utspridda lite här och där.
Varför? Jag vet inte varför jag gör så, kanske handlar det om att det inte får kännas för överväldigande. Om jag sprider ut alla böcker ser de inte så hotfulla ut.



Nähepp, dags att läsa lite kanske. Eller varför inte jobba?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar