fredag 27 mars 2015

The pros and cons of stående skrivbordsarbete

Jaha, så har jag då köpt mig en "ståmatta". Mycket ska man vara med om innan örona faller av, eller hur vad det nu?



En sån här står jag alltså på när jag jobbar. När jag behöver sitta en stund rullar jag bara min pilatesboll över mattan och sätter mig som vanligt. Inga konstigheter. Funkar skitbra.

När mattan var sprillans ny, hade den en släppmaterialbeläggning från gjutningsprocessen, som gjorde att mina fötter/strumpor/skor blev glashala. Jag fruktade för mitt liv, faktiskt. Jag kunde se mig själv förlora fotfästet i trappan och rasa handlöst nedför alla 17 trappstegen.


Nå, nu har beläggningen börjat nötas bort och jag har alla ben i behåll. Jag känner mig oerhört positiv till det här nya, mjuka underlaget. Jag blir inte lika trött i benen när jag står, och självklart inte heller i fötterna.

Mina ergonomiska attiraljer börjar växa i antal:
Höj- och sänkbart skrivbord.
Pilatesboll i stället för stol.
Mjuka armstöd som krokas fast på skrivbordet, där jag kan vila armbågarna.
Ergonomisk roller mouse.
Ergonomiskt tangentbord.
En ståmatta.

Nu får det nog räcka ett tag. Får jag ont trots ovanstående, då kanske det hur som helst är dags att sadla om och börja odla tomater, eller nåt ...

2 kommentarer:

  1. Vad kostade den och var köpte du den? Jag letar efter en bra ståmatta. Skulle du rekommendera mig att köpa den? (Jag väger ca 75-80 kg.)

    SvaraRadera
  2. Hej, ursäkta sent svar: Ja, min matta fungerar superbra och jag kan inte klaga på något alls, förutom att den kanske glider lite om du, som jag, lutar dig helt lätt mot skrivbordet när du skriver. Inget större problem, du får flytta den lite då och då under dagen.
    Jag tror den heter inzone ståmatta. Du hittar den på nätet. Inte billig, men bra. Viktmässigt vet jag inte om det är någon skillnad, jag väger runt 65-67 kg ...

    SvaraRadera