måndag 15 juni 2015

Jag, en bokmal

Då och då dyker det upp boklistor av typen "De 100 bästa [vanlfri genre]". Dessa listor finns i alla former och färger och har till uppgift - inbillar jag mig - att spä på mitt dåliga samvete. Idag hittade jag till exempel The Guardians lista över de 100 bästa romanerna genom tiderna. Självklart kan jag inte låta bli att utifrån den göra en lista åt mig själv med det jag inte har läst. Och tänka sig - trots att jag har läst och läst och läst, så fanns det femtiosju (57) böcker på listan som jag inte har läst.

Måste man då, verkligen? Nej, absolut inte! Men om man, som jag, lider av konstant ångest över en hel värld som är proppfull av bra böcker som jag borde försöka hinna läsa innan jag lägger näsan i vädret, då är det väl bara att sätta igång. Typ.



Att jag sedan dessutom går och inbillar mig att jag blir en bättre människa om jag läser all världens "bästa böcker", då ... mina damer och herrar ... kan jag säga, att då har vi problem!
Jag tror inte att jag kommer att hinna läsa allt jag vill läsa innan jag kastar in handduken, men ... faen, jag tänker i alla fall försöka!

Häpp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar