tisdag 29 september 2015

Associationer del 2

Igår köpte en familjemedlem en möbel från IKEA. Inget konstigt med det, det händer väl mest hela tiden, lite varstans. Men när jag klev in i rummet där möbeln monterades, slogs jag av en sak: Lukten!



När du öppnar ett platt paket från IKEA medföljer en alldeles speciell lukt, som förmodligen är en kombination av nytt trä, klister och plast. Lukten fick mig genast att tänka på när jag som 10-åring fick eget rum med ny säng och nytt skrivbord. Upplevelsen var dubbelbottnad. Dels saknade jag mina bröder, eftersom jag var van att dela rum med dem, och dels var det underbart att få känna sig stor och kunna gå in i rummet och stänga dörren om sig. Det där sista var viktigt; jag kunde välja om jag ville umgås eller ej! Ett väldigt stort steg.
Och allt detta bara för att sonen köpte en hurts som luktade IKEA-möbel ... Visst är det fantastiskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar