tisdag 29 september 2015

Saker vi saknar

På sistone har jag flera gånger träffat på folk som pratar om Raketost som något de saknar och skulle vilja få tillbaka på hyllorna i livsmedelsbutiken. Och ja, Raketosten var väl för all del trevlig, med sitt snöre som tyvärr, mot slutet av oströret, var vansinnigt smutsigt, kladdigt och snuskigt.



Själv har jag lite andra saker som jag saknar. Till exempel laxmajonnäs.

(Av någon anledning gick det inte att googla fram EN ENDA BILD på laxmajonnästuben! Man anar en konspiration här?)

Jag var i yngre dagar knappast känd för mitt hälsosamma leverne, åtminstone inte matmässigt. Som improvisationsmatlagningens okrönta drottning uppfann jag sådana utsökta maträtter som "Pulvermos med ost", "Delikatessknäckebröd med laxmajonnäs" eller varför inte den väldigt underskattade "Veckochilin", som är en variant av Ulf Lundells veckosoppa. Min gamla gjutjärnsgryta har för alltid en diffus odör av gammal chilikrydda, oavsett vad vi försöker laga i den ...

I den mån jag alls åt bröd var det delikatessknäcke som gällde. De är tunt, dammigt och fastnar i tänderna, men som jag älskade det! Med ett tjockt lager iskallt smör och en generös orm av laxmajonnäs på ... Mmmmm, snålvattnet går till omedelbart!

Sen kan jag ju för all del också ibland tänka att Eterna (müslin) var gott. Dock vet jag inte om det faktiskt var gott, eller om jag köpte när jag flyttat hemifrån helt enkelt för att jag inte fick äta det hemma. Min mamma ansåg att det var skräp - dyrt skräp - och det är förmodligen helt sant.
Jag åt i alla fall med god aptit, men kan  tyvärr inte garantera att inte min astma faktiskt härstammar från det myckna ätandet av dammig Eterna i unga år ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar