måndag 26 oktober 2015

Händelser i en tågvagn

För ett par månader sedan hade jag nöjet att åka tåg mellan London och en förort vars namn jag har glömt. Det var en resa på någon dryg timme och tåget gick på sekunden, vilket kändes lite ovant och spännande för en svensk.



Kupén hade plats för cirka femton personer och snett emot mig satt ett ungt par. De var uppseendeväckande propert klädda och såg välpolerade ut i största allmänhet, och eftersom jag ofta brukar leta upp folk att fantisera kring, valde jag ut det här paret. Mina fantasier brukar gå ut på att genom att iaktta människors beteende försöka gissa vad de är för personer, vad de arbetar med, deras relation till varandra och så vidare.

Mannen läste en bok och jag försökte snegla mig till titeln, men utan framgång. Jag la märke till att han använde ett gem som bokmärke och tänkte att det är ju ganska smart. Ett gem trillar ju inte ut som mina vykort brukar göra. Efter en stund noterade jag en annan sak, något som faktiskt förvånade mig mycket. Mannen höll i boken med ena handen och med den andra, mycket välmanikyrerade handen krafsade han sig på olika ställen på kroppen. Han satt exempelvis länge och krafsade sig på ena ytterörat. Han rev med nageln mot örats kant, och därefter stoppade han nageln i munnen! Man såg att han rengjorde nageln, rensade den från hudavlagringar och diverse annat, och därefter började proceduren om på nytt. Krafs på örat, rengöra nageln i munnen. Min förvåning var, för att uttrycka sig milt, stor. Och min förväntan inför kvällens barbeque svalnade i samma takt som mannens fingernagel nogsamt rengjordes medelst framtänderna.



Det kanske är lite larvigt att bli så påverkad, men det här var något av det vidrigaste jag har sett i den vägen. Nog för att folk kan, när de tror att de inte är iakttagna, bete sig lite hur som helst, men det här ... Och dessutom en person som såg så renskrubbad och välpolerad ut! Det var nästan det mest upprörande av alltihop, att han såg så prydlig ut. Tala om falsk marknadsföring! Och, tänkte jag där jag satt med mannen mitt framför näsan i över en timme, hur länge dröjer det innan flickvännen upptäcker dessa små egenheter och slutar tycka att han är förtjusande, och i stället börjar inse att han är en äckelpotta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar