måndag 26 oktober 2015

Papperstidningens uppgång och fall - en rent privat iakttagelse

Något har hänt! "One small step for man, a giant leap for mankind", eller om det möjligtvis kan vara tvärtom?



Hur som helst, jag har alltid - förutom några år på 80-talet när jag inte hade råd - uppskattat min morgontidning i pappersformat. Papperet handlar i sig enbart om att jag vill kunna lösa korsorden (vi talar DN här, de har Sveriges bästa kryss) medelst blyertspenna. Because I'm worth it!

För något år sedan, när jag som vanligt skulle förnya prenumerationen på det lite slentrianmässiga sätt som man förnyar dylika saker, insåg jag att papperstidningen har blivit helvetiskt dyr! Runt 4500 spänn kostar det idag att få t.ex. DN i brevlådan varje dag!

En digital prenumeration på DN kostar 99 kronor per månad, men då får man tyvärr inga korsord. Vill man ha dem blir det betydligt dyrare. Å andra sidan är det fredags- och lördagskryssen som är bäst och då kan jag faktiskt ta en prommis till kiosken och köpa lösnumren. Sådeså.



Och i morgon får jag leverans av en styck iPad mini, att läsa min digitala tidning på, ity telefonen är lite i minsta laget, delvis beroende på alla annonser som cirkulerar på tidningsappen. Och kostnaden för paddan? Jodå, 4500 spänn ungefär. Som en årsprenumeration. Men förhoppningsvis kan den användas även kommande år ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar