måndag 4 januari 2016

Män och höns

... är en film, en dansk film där bland andra Mads Mikkelsen och David Dencik finns med i rollistan. Den hade premiär för nästan precis ett år sedan och jag hade aldrig hört talas om den, förrän jag hittade den i "the entertainment system" på ett flygplan i julhelgen. När jag såg att Dencik medverkade valde jag att se den filmen, eftersom jag gillar honom. Han är en bra skådis med en fantastisk utstrålning, hur svårt kan det vara. Tänkte jag.



Filmen handlar om ett gäng bröder med tvivelaktigt ursprung. De slåss med uppstoppade djur och lever som grisar. Ja, det är i stort sett det ... De slåss med uppstoppade djur och lever som grisar - det sammanfattar faktiskt filmen ganska bra, vid närmare eftertanke.

Nå, Män och höns lär nog inte bli nominerad till något alls och enda anledningen till att jag såg filmen till slut var att jag inte kunde sova. I början fick jag pina mig lite grann för att se vidare, för bitvis är den ganska förfärlig och själva slutklämmen, poängen med filmen, är obegriplig. Men. Det finns alltid ett men. Filmen sitter som ett plåster i mitt medvetande och så här en dryg vecka senare kan jag bara konstatera att den är helt makalös, inget liknande har gjorts tidigare - förutom möjligtvis den italienska Fula, skitiga och elaka. Som jag för övrigt tyckte väldigt mycket om, helt enkelt för att den är så ... ja, så ... Okej, de som har sett den förstår vad jag menar.



Och hade jag någon poäng här? Nej, inte just. Men till dig som känner att du har tröttnat på romkom, vampyrer och sci-fi kan jag rekommendera Män och höns. Bered dig på en hårresande upplevelse!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar