onsdag 9 mars 2016

Att springa innan man kan gå



Den femte Beatlesmedlemmen har gått ur tiden och jag kommer osökt att tänka på ovanstående låt.
När jag var fyra år släppte Beatles den här underbara låten om en "undervattningsbåt" (som man av obegriplig anledning sjöng i den svenska versionen - någon som vet varför?). Och redan tre år tidigare, när jag var ett år, kom She Loves You och det är nog ingen överdrift att påstå att jag och mina jämnåriga hade Beatles som en slags musikalisk fond till barndomen.

Fortfarande väcker de tidigaste Beatleslåtarna både bild-, ljud- och luktminnen från mina riktigt unga år. Men just Yellow Submarine och She Loves You har fått framskjutna positioner som min och brorsans första favoritlåtar, som vi med liv och lust försökte apa efter när vi en jul fick varsin leksaksgitarr.


Här står vi med våra gitarrer och jag vet att vi sjunger "Shlaffsjo jä jä jä", det syns om inte annat på våra gapande munnar. Och uttalsproblemen blev än värre när det gällde Yellow Submarine: det blev "Jellå sambörin".
Det skulle faktiskt ta många år innan jag begrep att "ubåt" inte heter "sumbarine" på engelska, utan "submarine" - vilket förstås även gjorde att ordet blev begripligt och fullkomligt logiskt.

Nå, vad var poängen med det här? Jo, musikerna må kila vidare till sälla jaktmarker, men deras musik lever kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar