fredag 17 mars 2017

Cetrell

Minnesblixt från datorns barndom! Eller ja, kanske inte riktigt barndom men om vi går tillbaka till 1985 så hamnar vi ändå i en något sånär förhistorisk tid, med datormått mätt.

Bildresultat för mac 1985

Vi går tillbaka till midsommarafton 1985 när jag skulle få en heldags snabbutbildning på Mac. Vid den här tiden studerade jag på universitet och datorkunskap behövdes då jag skulle bistå en grupp spränglärda herrar med marknadsföringen av en serie konferenser/seminarier med hög svansföring. Konferenserna skulle förläggas till "trevliga platser", i det aktuella fallet Österrike. Antagligen ville herrarna få åka skidor momsfritt ...

Bildresultat för gubbar på skidor

Mitt uppdrag var att rita ihop dels en marknadsplan åt gänget och dels lite text och bild som kunde monteras i ett glassigt prospekt för utskick till företag i södra Sverige. Enda kruxet var att jag aldrig använt dator förut.

En av herrarna, vi kan kalla honom S, lovade hjälpa mig på traven, men den enda dagen han kunde var midsommarafton. Nåväl, så fick det bli och klockan 9.00 midsommaraftons morgon möttes vi utanför skolans portar.

Bildresultat för midsommaraftons morgon

Jag minns inte så mycket av själva utbildningen, men många år senare insåg jag att herr S kunskaper om datorer var minst sagt bristfälliga. Jag lärde mig visserligen det jag behövde för att utföra uppdraget men bland annat hänvisade herr S ofta till något han kallade Cetrell. Jag visste inte alls vad det var eller vad Cetrell stod för, men jag förstod så mycket som att knappen märkt Ctrl var väldigt användbar ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar