måndag 6 mars 2017

I huvet på en storyteller

Jag älskar berättelser, både nya sådana och kanske i synnerhet de som är lite anfrätta av tidens tand.

Bildresultat för tidens tand

Kanske inte fullt så trillihopfärdiga men typ ...

Att höra någon annan berätta är lika roligt som att skapa egna berättelser och just idag råkade jag snubbla över något som jag känner att jag måste behålla och kanske göra något av. Brodera ut och fabulera kring, för att i slutändan omvandla en liten ögonblicksbild till något större, kanske till en hel väv av hemligheter, hemskheter eller härligheter!

Intet ont anande sprang jag Handelsvägen fram, från Bea i riktning mot Gamla Enskede, och någonstans halvvägs mellan Enskedevägen och Sockenvägen blev jag vittne till något besynnerligt. I en ringrostig vit bil av okänt märke satt två personer och ... Ja, det bör tilläggas att jag inte hade några glasögon på mig, av orsaker jag inte tänker gå in på här. Hur som helst, två personer i vit bil. Personen i passagerarsätet lyfter upp en liten påse, typ Systembolagspåse, och räcker över den till personen i förarsätet. Och då ser jag det! Jag ser det som inte passar in, det som sticker ut alldeles förfärligt en sådan här troskyldig måndagsmorgon! Personen i passagerarsätet, som jag nästan bara ser ur ögonvrån eftersom jag passerar springande, är klädd i en syrenlila Jackie Kennedy-dräkt! Med pillerburk och allt. I en rostig gammal bil på Handelsvägen i Svedmyra! Hon har lite mer än axellångt mörkt hår och det är allt, mer än så hinner jag inte se men bara några meter längre fram tvärnitar jag och börjar gå eftersom jag inte kan tro att jag har sett det jag just har sett.

Bildresultat för jackie kennedy dallas dress

Jupp, en sådan dräkt var det - fast färgen gick lite mer åt lila. Kan jag ha inbillat mig? Ja självklart! Jag hade ju inga glasögon så vad jag egentligen såg eller inte såg kan ingen veta på allvar, men visst vore det bra kul om det faktiskt satt en kvinna iförd en komplett Jackie Kennedy-dräkt, med pillerburk och allt, på Handelsvägen en måndagsmorgon. Och langade över en påse sprit till okänd karl! De möjligheter som öppnar sig här är i princip oändliga! Vad har hänt och vad kommer att hända? Vem är kvinnan och vem är mannen? Vad är det i påsen och varför i hela friden är hon utstyrd på det där viset en måndagmorgon? Går hon till jobbet i de där kläderna? På allvar? Var jobbar hon då någonstans?

Ja, så där kan en alltså roa sig om en tycker sånt är kul. Och det tycker en ju!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar