torsdag 9 mars 2017

Stjärnöversättaren

Just nu verkar det vara högsta mode att alla som över huvud taget har mage att betitla sig "stjärna" eller "kändis" ska få försöka lära sig olika mer eller mindre komplicerade yrken. På tv. På bästa sändningstid.

Bildresultat för stjärnor på is

Det började med dans, tror jag. Därefter skridskor och simhopp. Häromsistens såg jag en trailer för "Stjärnkusken" och ja, det verkar faktiskt vara precis vad det låter som, "kändisar" som ska lära sig köra travhäst! Och nu kommer då något som inte heter "Stjärnornitologen" men som är exakt det. "Kändisar" som springer runt i skog och mark och försöker få syn på fåglar. (Rätta mig om jag har fel här, för jag har bara sett trailern!)

Min tanke går naturligtvis ett steg längre. Varför inte skruva det hela ytterligare ett par varv och låta "stjärnorna" prova på till exempel översättaryrket? Glamourigt som fan, visst!? Jag kan riktigt se Regina Lund stå vid ett skrivbord och stångas med Trados, Wordfinder, Transit, ordböcker och Google Translate.

Bildresultat för regina lund

Se så glad hon ser ut när hon får en verklig utmaning att bita i!

Och kanske kan de här troligtvis arbetslösa stackars kändisarna även få prova på yrken som skådespelare och musiker också! Va? Är det det de sysslar med till vardags? Jaha, okej då! Excuuuuse me!

Men seriöst, vem vill se Anders Bagge springa runt på en myr och fota finkar? Och vem i allsin dar vill se Runar Sögaard köra sulky?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar