måndag 8 maj 2017

Tolv sekunder

Tolv sekunder är knappast en eon av tid. Som stund betraktat kan tolv sekunder till och med klassas som ganska kort, eller hur? En passus. En fjärt i rymden.

Men ändå!

Om din dator hänger sig i tolv ¤%#¤?#¤@ sekunder varje gång du ber den spara det du håller på med, då är faktiskt tolv sekunder en jävla lång tid! Då blir till slut dessa tolv sekunder en tidsrymd som sånär får dig att "lose it" varenda gång du måste hejda dig, lyfta händerna från tangentbordet och bara vänta.

Bildresultat för word hänger sig

Så ser det ut, Word svarar inte och du kan bara (nej, det är inte min skärmdump ovan! jag håller inte på med siffror!) stå där och vänta och se dum ut.

Mensåförihelvete!

Om tolv sekunder försvinner varenda gång du sparar, så är det typ tio sekunder för mycket. Säg att du arbetar i åtta timmar och sparar en gång var tredje minut. Då förlorar du 200 sekunder på en timme, dvs. 3 minuters arbete. På en dag blir det en knapp halvtimme och på en arbetsvecka går det bort ungefär två och en halv timme.

Två och en halv timme i veckan blir 10 timmar på en månad. Som jag bara står och idlar och väntar på att datorn ska spara!!

Och i själva verket sparar jag säkert oftare än en gång var tredje minut. Min ständiga oro för överhängande katastrofer gör att jag sparar minst varannan minut. Hmm, det här borde alltså innebära att om jag byter dator kan jag i princip ta ledigt en dag i veckan och få lika mycket gjort som med min gamla dator.

Bildresultat för gapskratt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar