tisdag 10 oktober 2017

Att beskriva

Det är svårt att skapa människor. Svårt men fantastiskt roligt! Inledningsvis är det relativt enkelt - och njutbart!

Bildresultat för frankenstein

Riktigt knepigt blir det först när du ska förankra dina personer i minnet. Jag använder ofta levande människor för att få en person att bli mer verklig, men däremot använder jag aldrig levande människor som förlagor rakt av!
Jag kan låna någon egenskap här eller där, utseende- eller karaktärsmässig, och det är mest för att min fiktiva person inte ska glida iväg och anta en annan skepnad efter ett tag. Vilket kan hända om jag inte har riktig koll på mina "gubbar".

Bildresultat för fiktiva figurer

Alla vet vi ju hur figurerna ovan är, hur de förväntas agera och reagera. Det vore väldigt märkligt om till exempel miss Piggy och Lisbeth plötsligt bytte personlighet! Eller Lilla My och Batman ... Fast det vore inte lika märkligt som föregående exempel!

Just nu är jag mitt uppe i att finjustera vissa av mina fiktiva personer och det är betydligt svårare än man kan tro att vara konsekvent i det här arbetet! Ta min senaste person, Birgitta, som exempel. Hon är storväxt, bredaxlad, jobbar i jordbruk och har en förkärlek för flanellskjortor, men vad innebär det i förlängningen? Hur är hon, vad har hon för preferenser, vad går hon igång på? Hon måste inte vara manhaftig men använder hon nagellack? Sminkar hon sig och när i så fall? Har hon mascara på sig när hon går ut och plöjer åkrarna?

Ja, det är typ sådant jag rådbråkar min hjärna med just nu. Både svårt och energikrävande. Kanske bäst att koka en panna kaffe till ...

Bildresultat för kaffekopp tecknad


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar