fredag 4 maj 2018

Dålig, sämre, sämst

En tanke slår mig, när jag nu försöker samla mig till nya krafttag, nya stordåd: Om du skriver en bok som inte säljer eller som får dålig recension, innebär det att du är en usel författare?

Bildresultat för dålig recension

Nej, jag tänker nog inte i första hand på mitt eget alster, utan mer generellt. Jag vet ju med mig att jag, när jag har läst en bok - eller rättare sagt inte läst - som känns ointressant och som jag lägger ifrån mig oläst, tänker att Herregud, vad dåligt! Hur kunde den här personen få ge ut det här skräpet?

Så, är det då mer provocerande med uselt skrivna texter/böcker/alster eller över huvud taget konstnärligt arbete, än säg ett uselt utfört administrativt arbete? Är det värre att skriva en dålig bok än att vara en dålig bibliotekarie? Politiker? Tjänsteman? För visst tänker du - i alla fall gör jag det - att den som ger ut en dålig bok faktiskt borde ägna sig åt något annat, men när en tjänsteman blir påkommen med ett illa utfört arbete rycker du bara på axlarna? Kanske tänker du att jaja, det är väl inte så enkelt att vara alla till lags ... Men den där "författaren"!? Hur i hela helsike kunde vederbörande hitta ett förlag som var villigt att ge ut denna gallimatias? Och jag tänker så även när jag inte själv sitter och påtar i ett manus från morgon till kväll!

Är vi mer benägna att sätta oss på våra höga hästar inför arbete som har en mer konstnärlig touch eller som inte består av ettor och nollor - en sångare som sjunger falskt, en skribent som inte kan stava, en målare som inte riktigt får till det?
Bildresultat för höga hästar

Det här var bara en stillsam fredagsfundering och inget inlägg i någon debatt, men visst är det lite intressant? Eller är det bara jag som tänker så här?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar