torsdag 17 augusti 2023

Stoppa pressarna!

Att skriva en bok består självklart av så mycket mer än att "bara" skriva en text med en början, en mitt och ett slut. Inget konstigt med det, de flesta jobb innehåller annat än det som syns på utanskriften. Fast - och kanske är jag naiv  här - jag hade nog ändå förväntat mig lite mer glamour! Be mig inte förklara vad det innebär i praktiken, men nog känns hanteringen av en text som ska bli bok både saklig och torr. Antiklimax i kvadrat, liksom.

- Välj ut en lämplig röst som ska läsa in boken. Vassego', här får du en samling ljudprover med olika röster. Välj en!
- Hur tänker du runt framsidan? Några idéer som vi kan vidarebefordra till illustratören eller har hen fria händer?
- Snart kommer du att få utkast på omslag och inlaga. Vänligen återkom med synpunkter!

Korta, ganska torra mejl men korrekt och egentligen inga konstigheter. Inget att klaga på, alltså. Bara lite bristande pukor och trumpeter, möjligen ...



Jaja, oavsett hur jag uppfattar processen så går den alltså framåt. Ett steg i taget, men om något någonsin har varit tålamodsprövande här i livet - graviditet, barnafödande etc - så är det ingenting mot detta! Jag sitter här på min rumpa och väntar bara på att få hoppa in med min cape och mitt svärd och that's about it! 

Så, glamour i all ära, men nu är jag faktiskt på väg i mål! Om en inte alltför avlägsen framtid kommer jag att hålla boken i handen. Den finns i sinnevärlden, denna fantastiska skapelse som har kläckts av min hjärna och via mina fingertoppar seglat iväg till bokförlag, korrläsare, illustratör, ljudboksuppläsare och tryckeri och fan och hans moster, och så småningom vidare ut i världen. Och här är den! En försmak, så håll korpgluggarna öppna för det är den här ni ska skynda er att lägga vantarna på inom kort. 

Visst är den snygg? Vackraste ni sett, eller hur?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar