tisdag 25 september 2012

Dröm eller verklighet?

Jag lever i en dröm just nu! I Toscana, bland Pisas kullar, ägnar jag hela dagarna åt skönlitterärt skrivande. Vi läser och vi analyserar, vi skriver och vi våndas. Och jag som har försörjt mig på min "penna" (läs: dator) i snart 20 år, lär mig saker hela tiden!

En svensk författare, Jan Sigurd, för oss med varlig hand genom det skönlitterära skrivandets snårskogar och fallgropar. Vi är tio deltagare - alla med helt olika bakgrund - som girigt suger i oss de instruktioner vi får. Framåt eftermiddagen får vi hemläxa och strax därpå skyndar vi iväg till våra respektive rum för att knåpa ihop något som är värt att lämnas för utskrift morgonen därpå. Efter frukost är det genomgång och då läser vi resultatet av varandras vedermödor. En verklig skärseld på jorden, men oerhört nyttigt!

Kvällarna ägnas åt Middagen, ett kulinariskt äventyr som inleds vid 7 eller halv 8 och håller på till dess att vi stupar i säng. Det pratas och skrattas, och ibland - som igår - blev det rena cabareten, när Jan Sigurd och Anna-Lena Brundin bjöd på Èdith Piaf på skånska, recitering av diverse texter, anekdoter från olika resor och mycket annat. Alltsammans framfört med stort hjärta och en fantastisk generositet.

Detta kan jag mycket väl tänka mig att göra igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar