torsdag 6 september 2012

Mig äger ingen?

I dagens DN ondgör Erik Helmerson sig över att vissa arbetsgivare ställer hälsokrav på sina anställda. Nå, i det stora hela håller jag med honom - din arbetsgivare har faktiskt inte med att göra om du käkar hamburgare eller leker soffpotatis på din fritid!

Å andra sidan ... Jag som småföretagare - med åratals eget ansvar för min månadslön - är nästan patetiskt noga med min hälsa. Om jag blir så sjuk att jag inte kan fakturera, får jag ingen lön. Enkel matematik! Och i den stunden - när du står där med din magra faktureringsskörd i slutet på månaden - då blir plötsligt hälsan värd mycket mer än någonsin tidigare!

För många år sedan lyckades jag med konststycket att köra en förskärare rakt igenom lillfingret. Ja, jag skojar inte! Jag ska inte gå in på alla blodiga detaljer, men jag fick i varje fall åka till akuten och sy ihop fingret och jag fick stelkrampsspruta och det var oerhört chockartat alltsammans. Och det enda jag kunde tänka på var: "Kan jag jobba i morgon?"

Kanske, kanske borde somliga ändå prova på min typ av arbetsliv, bara en liten tid, innan de sjukskriver sig nästa gång. Om så bara för att skaka om referensramarna lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar