onsdag 5 september 2012

Underskatta aldrig de små detaljerna

När du har haft samma jobb i många år, suttit på samma stol, vid samma skrivbord, glott på samma bildskärm(ar) i - som i mitt fall - sjutton år, kan det ibland vara svårt att känna sig inspirerad, motiverad. Det blir som ett gammalt äktenskap - ibland måste man krydda det hela lite för att liksom väcka den gamla glöden till liv.

Så, vad gör jag för att hålla jobbpassionen brinnande? Jo, jag dricker lyxigt kaffe i sköna koppar!

Det kanske låter lite töntigt och till och med barnsligt, men ... Faktum kvarstår, en kopp caffe latte med skummad mjölk i högt glas och lite kanel på toppen, gör att det inte känns fullt lika "same, same" att kliva in på mitt kontor och slå mig ner på Pilatesbollen, starta datorn och sätta igång och jobba.

Mina favoritkoppar:

3. Mitt senaste förvärv, en rejäl och mycket färgglad mugg inköpt i Olympic Park under London-OS.
2. De grova, höga glasen från IKEA, med tillhörande långa skedar.
1. Och vinnaren är: De bruna, silkeslena, höga keramikmuggarna från Granit.

Mina sämsta koppar:

3. Makens vita, fula, kantstötta presentkopp från gammal arbetsgivare.
2. De sirliga och dyra kopparna från känd, svensk porslinstillverkare, som maken fått av en släkting.
1. All time low-titeln innehas av: Komuggen från holländska Delft! Stor, klumpig och med horn (!) som man nästan får i ögonen när man dricker ur den. En gåva till mig från min bror och därför omöjlig att arkivera för gott.

Och kaffet då? Just nu Nespresso, annars är Zoegas ett säkert kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar