torsdag 29 november 2012

Att läsa eller inte läsa

Någon klok person har sagt att man blir en bättre människa av att läsa böcker. Som den tvångsmässige bokläsare jag är, är jag benägen att hålla med. Det finns andra sätt att tillgå om man vill utveckla sin personlighet, men bokläsande är otvivelaktigt en både trevlig och lättillgänglig modell.

Det faktum att jag har lyckats ge liv åt inte mindre än tre avkommor med en näst intill fientlig inställning till böcker har emellanåt skapat lite mild panik inombords, men jag har intalat mig att man inte kan tvinga fram kärlek - vare sig till böcker eller något annat.

Ett viktigt argument för att läsa böcker är att när du läser om och tar till dig andra synsätt, kulturer och tankar avdramatiseras det okända, vilket i bästa fall - och i en perfekt värld - kan mota exempelvis främlingsfientlighet i grind. Det är självklart ingen universalmedicin - om det vore så enkelt!

Å andra sidan ska man ju inte tjurskalligt hålla fast vid gamla metoder "bara för att", utan ta till sig nya generationers sätt att hantera världen och verkligheten. Så när den numera 18-årige sonen för några år sedan spelade online-spel tillsammans med barn från olika delar av världen, och glatt experimenterade med sina bristfälliga och relativt dagsfärska tyskakunskaper, kände jag ett ändå spirande hopp inför framtiden. Alla sätt är bra utom de dåliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar