onsdag 23 januari 2013

Mota den skriande tystnaden i grind

Att arbeta som frilansare med kontoret i hemmet har många fördelar (och det känns som om jag har både sagt och skrivit just detta otaliga gånger). Men det finns självklart även nackdelar. Tystnaden är en sådan.

Jag tycker inte om störande ljud omkring mig när jag jobbar, men tystnaden kan ibland växa, få kropp och ta sig för att pilla på mitt förstånd. När det inträffar brukar jag dra på mig löparskorna och ge mig ut i solen/snön/regnet/blåsten en stund. Men ibland räcker inte det och då måste jag kväsa tystnaden på något sätt. Detta gör jag enklast genom att dra igång Spotify på HÖG VOLYM.

Vad ska man då spela för att skrämma bort Tystnaden? Jo, jag har en Skojspellista som brukar kunna bota den mest envetna tystnad. Listan innehåller bara gladmusik. Trallvänligt, dansvänligt, fniss- och flamsvänligt:

Där finns Kim Larsen med och utan Gasolin. Där finns en särskild plats vikt för Ray Davies och Kinks. Självklart hittar vi Rolling Stones och Talking Heads i den listan. Och Håkan Hellström, inte att förglömma. Vi hittar David Lindley och Raj Montana Band. Hansi Hinterseer hand i hand med Iggy Pop och Hothouse Flowers, Journey och Chesney Hawkes. Ja, den listan är så prestigelös som en spellista över huvud taget kan bli. Den innehåller - hör och häpna - till och med Bay City Rollers!

Så, när Tystnaden sätter in, då sparkar jag igång min skojlista, hissar upp skrivbordet i ståläge och börjar dansa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar