tisdag 26 februari 2013

Boktips

Jag har alltid varit (näst intill sjukligt?) fascinerad av judarnas historia i allmänhet och andra världskriget i synnerhet. Holocaust, Förintelsen, koncentrationsläger, Arbeit macht Frei ... Ord och uttryck som för alltid kommer att vara förknippade med en av mänsklighetens största förbrytelser.
I hela mitt liv har jag mer eller mindre medvetet följt nyhetsrapporteringen från Israel, Västbanken, bosättningarna etc., och min morfars ödesmättade förkunnelser om judarnas förbannelse, enligt bibliska profetior, har bidragit till en sentimental, nästan romantisk, bild av ett härjat folk.

I morse läste jag ut boken "Morgon i Jenin", av Susan Abulhawa, och slogs av insikten att min bild av staten Israel och dess tillkomst har varit något endimensionell. Om det beror på att jag har tolkat rapporteringen som fan läser Bibeln eller om rapporteringen faktiskt har varit ensidig ska jag låta vara osagt. Sant är i varje fall att steget inte är långt från offer till förbrytare.

Boken är oerhört fängslande och jag rekommenderar den varmt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar