måndag 25 mars 2013

Att se eller synas

Jag har svårt att förstå det här med kändisskap som karriär, dvs. där kändisskapet är själva målet. Jag tänker närmast på personer som inte har gjort något annat än deltagit i en obskyr tävling som råkar sändas på tv. Alltför sällan handlar det om tävlingar där deltagarna måste vara skickliga eller ha någon typ av färdighet, snarare tvärtom: ju mer skandalöst och intelligensbefriat beteende, desto större genomslagskraft. Kalla mig kärring, men jag har oerhört svårt att förstå vitsen med att skämma ut sig i tittarnas ögon, av den simpla orsaken att man ska få gå före kön till de populäraste utehaken eller få nöjet att frottera sig med andra pseudokändisar i skvallerpressen.

Så vad kommer att bli resultatet nu när jag och min kollega E. ska tävla i Lingo på bästa lunchsändningstid? Kommer jag att få gå före i kön till Planens pizzeria? Eller får vi inbjudningar till coola partyn med gratismat och öppen bar? Tja, för att åstadkomma något sådant krävs det nog att jag tävlar iförd bikini, men eftersom jag är 50+ är det tveksamt om ett sådant tilltag skulle få avsedd effekt. Att både jag och E. tävlar i bikini skulle möjligtvis kunna höja ett och annat ögonbryn, men jag är osäker på om jag kan övertala honom till detta.

Nåja, hur det än går så lär vi få oss ett gott skratt på vägen, och det är nog värt mer än en eventuell kösmitning på lokala pizzerian.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar