söndag 21 april 2013

Saliga äro de snacksaliga

Hemma igen efter cirka tre dygns oavbrutet gafflande med Sveriges facköversättare - ett gäng frilansande ensamarbetare med ett års uppdämt behov av att vända och vrida på översättarvärldens öden och äventyr, med framtidsvisioner, "pros and cons", frustrationer, käpphästar och allmänt skvaller. Höjdpunkter? Många!

1. Träffa nya och gamla vänner!

2. En talarfavorit blev Andreas Ekström, som talade på temat Google. Lite småtorrt, tänkte jag, men gick ändå på föreläsningen, ity Google är en stor del av min arbetsvardag. Det visade sig att nämnde Ekström var en humorkulspruta och en guldgruva av fakta. Statistik och siffror har väl aldrig varit skojigare! Säger jag, som är sifferanalfabet och matematisk idiot.

3. Lördagen toppades av huvudtalaren Jonas Hassen Khemiri, som tog sig an uppdraget att tala inför nästan 400 erfarna ordnördar med stor ödmjukhet och en charm som totalt golvade hela församlingen. Efter en timme var samtliga närvarande kvinnor - och säkert en och annan man - beredda att föda hans barn.

4. Vid ankomsten blev jag uppgraderad till en svit på konferenshotellet Park Avenue i Göteborg. Man kan säga att min helg var i hamn redan där, med fluffig morgonrock och slippers väntande på min king size-säng. Inte utan att man kände sig lite som en lyxlirare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar