torsdag 20 februari 2014

BMW och respekten för mänskligheten

Jag är inte så intresserad av bilar. Det enda jag kräver är att de ska rulla när man behöver dem. Sedan är det ju alltid trevligt om de går att värma upp. Och då menar jag inte "hett eller skithett", som var resultatet av forna tiders (läs 70-tal) Ebesprecher-uppvärmning. Det ska helst inte lukta bränt. Jaja, man får pretentioner med åren ...

Maken bytte nyss tjänstebil - se rubriken - och som alltid är det ett fasligt ståhej bland familjens (manliga) medlemmar innan alla nya finesser och funktioner har testkörts, analyserats och bedömts användbara/icke användbara.

Själv är jag mest intresserad av en detalj: GPS:en. Utan GPS stannar, om inte Sverige så åtminstone jag. Mitt genomusla lokalsinne (typ världsklass) kräva denna manick!

Det var när jag skulle läsa in mig på nya GPS:en som jag gjorde min upptäckt. Det var då jag insåg att BMW faktiskt skiter högaktningsfullt i sina köpare/användare/fans. Ty en mer erbarmligt skriven/översatt användarhandbok får man faktiskt anstränga sig för att hitta! Bilen må kosta en mindre förmögenhet, men råd att anlita en översättare värd namnet hade de alltså inte!

Det här är egentligen en skitsak. Inget som vare sig löser världsfreden eller uppfinner cancermediciner. Men ändå. Här sitter jag, en fullt fungerande - och ganska duktig, om jag får säga det själv - översättare, som gärna skulle bita tag i BMW:s användarhandbok. Kanske till och med göra den lite poetisk i slutändan! Och vad gör de? De kör hela rasket genom Google Translate! (nåja, kanske inte, men nästan!)

Skamligt, BMW!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar