tisdag 21 november 2017

Att ställa rätt frågor på rätt sätt

Att skriva om platser du aldrig varit på, men som finns i sinnevärlden, är alltid knepigt eftersom det alltid finns en risk för att någon som VET hur det ser ut på den platsen ska läsa ditt alster och bli irriterad. Som författare har du alltså inte fria händer att skapa till exempel falska våningsplan i byggnader, låtsasstadsdelar i befintliga städer eller fabulera ihop komponenter i ett historiskt skeende.
Och normalt sitter jag heller inte här på min kammare och spånar fritt om sådant som jag inte har en aning om men ibland är jag faktiskt inte medveten om att jag inte vet!

Bildresultat för vet ingenting
Fast visst händer det att jag vet att jag inte vet! Och då kommer vi till det här med att ställa frågor:

Ta en polisstation i någon stad, vilken som helst. Om du, som jag, aldrig har satt din fot på en polisstation är det ganska mycket du inte vet. Sitter alla poliser i separata kontorsrum eller sitter de i kontorslandskap? Kör de sin egen bil eller är det alltid blåvitt som gäller? Här finns i stort sett hur många frågor som helst!
Eller ta valfri stad. Du har aldrig varit där men din huvudperson kommer därifrån och - praise the Lord - Google Maps kan numera bistå med bilder från nästan vilka avkrokar som helst och det är alldeles fantastiskt! Men det behövs mer än bara ett eller annat foto för att du ska få ihop en trovärdig miljöbeskrivning, särskilt för dem som faktiskt bor i den staden!

Så, vad blir kontentan av detta? Jo, att formulera frågor så att jag får veta exakt det jag behöver veta är en konst och jag känner ofta att jag inte behärskar detta. Det är oerhört frustrerande och ibland tänker jag att kanske borde jag bara

Bildresultat för never mind gif

och i stället skriva något helt annat, om en plats där ingen varit och om händelser som aldrig hänt och aldrig kommer att hända! Vänta lite, det har gjorts förut, eller hur?

Bildresultat för stranger things gif


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar