måndag 16 april 2018

Jag - en svikare

Gamla Bettan har fått kliva åt sidan ... Hon var en trotjänare från Dell som hängt mig i hasorna i många år. Exakt hur många vet jag inte riktigt, men ett vet jag: hon svek mig precis före målsnöret. Kanske begärde jag det omöjliga, kanske drev jag henne för hårt men att ge upp två veckor före deadline och utan någon förvarning är helt enkelt oschysst.
Bildresultat för svikare

(Ja, säkert tänker Bettan något i den stilen idag där hon ligger i sitt hörn, dammig och oälskad.)

Det var alltså i lördags som  hon sist och slutligen gav upp andan och jag tyckte inte ens synd om henne. Utan vidare eftertanke kastade jag henne åt sidan med en uppgiven suck, hoppade in i bilen och for iväg för att köpa en ny kompis. Och min nya vän är silverfärgad, snabb som vinden och startar på sekunden. Det du, Bettan, eat that!

Min nya vän är en Mac och vi är ännu inte vana vid varandra. Jag trycker på fel knapp ibland och jag använder ideligen windows-genvägar som naturligtvis inte fungerar. Det kommer att bli jobbigt en tid men till slut kommer jag att vänja mig och säkert kommer min Mac-kompis snart att kännas som en riktig bästis.
Men, Bettan, jag lovar att jag inte ska glömma allt kul vi haft ihop. Alla helvilda deadlines vi hållit tillsammans, allt kaffe jag de facto har drällt över ditt tangentbord. Alla knäckebrödssmulor som säkert döljer sig någonstans i ditt innandöme. Med tanke på allt du har utstått borde jag kanske haft bättre förståelse för dina tillkortakommanden men ... ja, sånt är livet, antar jag. Här finns ingen sentimentalitet - den ena kompisen i skamvrån och den nya tronande på ett nystädat skrivbord. Och som vanligt lovar jag mig dyrt och heligt att inte missköta denna nyaste kompisrelation, att inte drälla knäckebrödssmulor och inte spilla kaffe, att inte glömma säkerhetskopieringar och att alltid, alltid vara noga med trädstrukturerna, tydlig med var saker och ting ska placeras. Och jag ska göra allt för att min nya vän ska känna sig sedd, hörd och omhuldad men samtidigt vet jag ju att det blir en vardag här också. Men till dess, välkommen i gänget, Mac-kompis!

Bildresultat för macbook pro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar