onsdag 26 mars 2014

The importance of being ... awake

Allt oftare händer det - numera - att vissa kunder (byråer) försöker krångla sig ifrån minimidebiteringen. Det handlar inte om några officiella förhandlingar, utan om "sneaky" formuleringar i mejlet med jobberbjudande. Med tanke på att den här typen av mejlkonversationer sker i ganska hög hastighet, åtminstone för mig, gäller det att vara uppmärksam på ordvändningarna.
Att i efterhand inse att det faktiskt står "Kan du acceptera ordpris istf minimipris för det här jobbet?" känns ju lite förargligt. Men den här gången vägrade jag att ge med mig, så jobbet gick till någon annan och min relation med en av byråns projektledare blev lite "syrlig".

Jag har varit tillmötesgående vad gäller pris, och exempelvis gett den här byrån viss rabatt för lite större projekt. Men att göra 100 ord för ordpriset rakt av, innebär att det kostar mer än det smakar. Kanske borde jag börja begära kontant betalning i handen, utan kvitto?



Kanske dags att återuppliva den gamla hederliga pengapåsen? Oskattat och klart.

1 kommentar:

  1. Du kan ju alltid skicka den här lilla filmen till uppdragsgivaren.

    SvaraRadera