torsdag 5 juni 2014

Väntans tider

Njuter av att vänta, det gör man nog bara när man väntar barn. Annars är väntan alltid - undantagslöst - ett rent gissel. Särskilt för oss med bristande talanger på området tålamod.

Vissa översättningsuppdrag innebär mycket väntetider, som t.ex. just nu. Jag får vänta upp emot en kvart varje gång jag sparar det pågående projektet, på grund av stora och otympliga filer.

När jag väntar passar jag på att blogga, twittra och facebooka. Nog så trevligt, men ibland slår det mig ändå att någon egentligen borde betala mig för den här tiden! Det aktuella projektet innebär att jag tillbringar säkert 1 till 2 timmar per dag med att bara vänta på att mitt jobb ska sparas. Jag vågar nämligen inte vänta med att spara, till lunch eller arbetsdagens slut, för då kan man ge sig fasiken på att datoreländet bestämmer sig för att ge upp andan, att det blir strömavbrott eller att jag spiller kaffe över skrivbordet ... Det har hänt, nämligen!

Men hur lägger man fram det för kunden? "Jo, utöver de xxx orden tillkommer alltså sexton väntekvartar, totalt 4 timmar."
Tror inte det skulle mottas så väl, men egentligen ... Jag kan inte ta tag i något annat jobb, till det är tiden för kort. Och jag kan inte bara stå och glo på skärmen, till det är tiden för lång. Jag kan inte heller pyssla med terminologin, eftersom programmet är oanvändbart så länge sparandet pågår. I stället bloggar jag alltså. Som nu. Nu har jag skrivit en stund, raderat, ändrat, skrivit om, och börjar närma mig slutet. Nu är filen SNART färdigsparad. Suck!

2 kommentarer:

  1. Men alltså, då ska datorn haverera en gång var fjärde dag, om det ska löna sig att lägga 2 timmar om dagen på att spara. Mitt tips är, spara en gång i veckan, du sparar 5-10 timmar så du tjänar snabbt i den tiden faktiskt. Visst, den gången det havererar så tappar du allt mellan 0 och 40 timmars arbete, men det har du ju lätt tjänat in, om du tänker på hur ofta den verkligen pajar.

    SvaraRadera
  2. Hmm ... Men det handlar ju inte bara om pengar in och ut, det handlar om att hålla deadlines också.

    SvaraRadera