fredag 3 oktober 2014

Frustrerad fredag

Håller som bäst på att damma av ett gammalt översättningsverktyg som jag inte använt på flera år. Man tror det ska vara lite som att cykla ...



Nå, det var inte riktigt så enkelt, och gårdagen försvann in i ett töcken av skräckfylld ångest över att det här projektet, som jag tackat ja till och för en gångs skull fått hyfsat betalt för, ska snubbla på tröskeln och tvinga mig att erkänna att jag helt enkelt inte kan.

Jag har haft det här verktyget i nästan tjugo år och använt det flitigt, åtminstone periodvis. Nu har det gått några år igen och programmet var alltså så igendammat - inte bara i mitt minne - att jag var tvungen att avinstallera och installera om för att öht kunna starta det.

När det så äntligen gick igång, i går morse, stötte jag på nästa problem. Jag kom inte ihåg hur man skapade ordlistor och importerade referensmaterial! Oerhört frustrerande.



Efter lite överläggningar med annan översättare (VEM läser manualer? Inte jag!) håller jag nu på och importerar ref.mtrl - på ett sätt som jag aldrig tidigare gjort! Ett helt nytt sätt att arbeta börjar alltså utkristallisera sig och det kännas ganska bra.

Vem sa att gamla hundar är för gamla? Eller hur var det nu ...?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar