fredag 14 november 2014

Fokusstörningar och annat tråk

Så här i slutet på veckan, efter fem dagars idogt skrivande, översättande, korrläsande och funderande, börjar inte sällan vissa störningar infinna sig. Det är ganska irriterande!



Oftast handlar det om rena fokusstörningar, där uppmärksamheten oupphörligen upphör att fungera. I sådana fall brukar jag prova att lyssna på musik eller gå en runda runt kontoret (vilket naturligtvis är lögn eftersom mitt kontor är så litet att en "runda" innebär ett steg bakåt och ett steg framåt). Jag kan även - i undantagsfall - göra helt andra saker, som att släntra ner i köket och ta en kopp espresso och en chokladbit. Men det händer väääääldigt sällan ...!

Idag är det dock inte fokuset som stör, utan fingrarna. De har krånglat hela eftermiddagen och nu är jag ytterst nära att stänga av datorn, bara för att jävlas tillbaka. De skriver fel och även om det är uppenbara i-landsproblem, så börjar det gå mig på nerverna. De skriver SAMMA fel HELA tiden, de byter nämligen plats på N och G! Why, oh why!?

Vet ni hur många gånger jag - i den handbok för kursledare jag just översätter - stöter på ord som innehåller "ng" och "ning", och - ännu värre - "ngning". Om man då byter plats på n och g i samtliga fall, blir det i slutänden en j--la massa att irritera sig på.



Jag vet att det inte hjälper att morra. Jag vet att det inte hjälper att stänga av datorn. Men ... jag tror ändå att jag tar helg nu.

N, G - gotcha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar