onsdag 12 november 2014

Författare, fattar'u?

Igår kväll satt jag för första gången i publiken när Internationell författarscen tog emot ännu en celebritet, på Kulturhuset i Stockholm. Den här gången var det David Nicholls som förärade scenen med ett samtal.



David Nicholls har skrivit En dag (One day), som även blivit film. Är aktuell med Vi (Us). Båda gick att köpa och få signerade på plats.

David verkade vara ganska tacksam att intervjua. En ödmjuk, charmerande och förvånansvärt skojfrisk författare utan några pretentiösa tendenser över huvud taget. Mysig att lyssna på. Helt enkelt en trevlig kille.



Jag har läst många böcker i mitt liv, men jag har aldrig varit nämnvärt intresserad av personerna bakom pennan. För mig har det alltid handlat om innehållet, orden, meningarna. Jag kan bli helt förälskad i en formulering, men sällan i själva skribenten.
Den enda författare som jag någonsin har varit i närheten av att dyrka, åtminstone lite grann, är John Irving, men det var MÅNGA år sedan och är väl preskriberat idag.

När jag satt där igår kväll och lyssnade på David Nicholls, insåg jag att själva intervjuandet av författare känns ganska kontraproduktivt. Jag som läsare har egentligen inget att vinna på att lära känna författaren närmare. Om det nu inte råkar vara en författare som David Nicholls - som dock, är jag rädd, är ganska unik. De flesta författare - åtminstone de som har gjort sig ett namn - brukar visa prov på en del egenskaper som inte gör sig så väl i offentlighetens ljus. Och om dessa vill jag helst inget veta, eftersom jag vill kunna läsa böckerna utan att ha några förutfattade meningar. Jag läser sällan bokrecensioner och jag brukar försöka undvika att läsa "innehållsförteckningen" på omslagets baksida, vilket inte alltid är så smart. Ibland är det en fördel att ha ett LITET hum om vad man köper, så man inte av misstag kommer hem med en påse tantsnusk, vilket hände sig för ett par somrar sedan när jag, intet ont anande, köpte "50 shades of grey" utan att ha en susning. I det fallet hade baksidestexten kunnat fungera som en fingervisning.

Vad vill jag ha sagt? Tja, bara att jag är tveksam till företeelsen, men att jag absolut kan tänka mig att prova på Internationell författarscens evenemang igen. Om intervjuobjektet kan lova att vara lika charmerande och trevlig som David Nicholls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar