måndag 3 november 2014

Maria FTW

Som barn slukade jag Maria Langs böcker om Puck, Christer, Camilla och alla de andra. Jag har länge velat se de nya inspelningarna, och nu är det då äntligen dags. (Jag har inte sett de som gjordes på 60-talet.)



I skrivande stund tittar jag alltså på "Kung Liljekonvalje av Dungen". Jag är förväntansfull men också realist. Jag vet att böckerna inte riktigt håller för "vuxenläsning", men det gör inte karaktärernas fascination mindre. Jag älskade Christer Wijk, hans Camilla, Puck ... Att handlingen var förutsägbar även för mig som 12-åring gjorde inget. Personerna var så levande och jag kunde bara inte förstå att de inte fanns i verkligheten.

Att Tuva Novotny spelar Puck passar alldeles utmärkt ihop med min minnesbild. En präktig och rar flicka utan ett stråk av falskhet. Tuva är som klippt och skuren för rollen.
Värre är det med Christer Wijk. Ola Rapace motsvarar inte alls min bild av poliskommissarien. Inte på något vis. För mig är Christer lång, smal, mörk och mycket distingerad. Han är en person som utstrålar pondus och hans integritet är en mur mot omvärlden. Det finns i princip ingen som känner honom riktigt väl. Förutom Camilla, då. Den glamourösa, vackra och oåtkomliga Camilla Martin. Detta att hon är operasångerska gör även Christer oåtkomlig för vanliga döda. Ola Rapaces raggande på yngre brutta i "Kung Liljekonvalje ..." känns som ett helgerån!



Sen måste jag ju erkänna för mig själv att det är vissa saker jag inte minns, alternativt blandar ihop. Jag ser, när jag googlar, att Einar Bure faktiskt gifter sig med Puck så småningom, varvid Puck inte längre är med i böckerna. I stället dyker Camilla upp! I mitt minne var dessa båda ständigt närvarande, i samtliga böcker.
Det jag uppskattade med Camilla var att hon, som operaprimadonna, gjorde Christer ännu mer oåtkomlig. Jag menar, vem var värdig Christer, om inte en äkta primadonna? Aldrig i livet att Christer skulle ragga småbrudar på bröllop!

Ola Rapaces Christer har alltså redan skitit i det blå skåpet, för min del. Det blir svårt att komma över det här ...

Däremot blir jag lite imponerad av ett nytt ansikte, Philip Panov, som spelar Lars-Ove. En svensk kille med lite Johnny Depp-känsla - tro't eller ej! Honom vill vi se mer av!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar